7 april 2022

Vanaf paasweekend Invictus Games in Den Haag

• png

Briefing van alle vrijwilligers (foto Eventmakers.nl)

Zeven dagen lang is het Zuiderpark in Den Haag het middelpunt van de Invictus Games Den Haag, presented by Jaguar Landrover. Van 16 tot 22 april 2022 is er enorm veel te beleven in het park dat voor deze zeven dagen is omgedoopt tot het Invictus Games Park, waarvan de toegang gratis is. Er is de afgelopen weken onder meer een tijdelijk compact stadion voor 5000 toeschouwers opgebouwd. Het sportevenement voor lichamelijk en mentaal gewonde militairen en veteranen moest vanwege de coronapandemie tot twee keer toe worden uitgesteld, maar beleeft vanaf het paasweekeinde na Londen (2014), Orlando (2016), Toronto (2017) en Sydney (2018) eindelijk zijn vijfde editie.

500 deelnemers

De Invictus Games zijn in het leven geroepen door Prins Harry, de Hertog van Sussex, om door middel van sport herstel te stimuleren, revalidatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor gewonde militairen en veteranen. De Invictus Games Den Haag zouden oorspronkelijk al in het voorjaar van 2020 plaatsvinden. Het mag dan ook geen verbazing zijn dat de 500 deelnemers uit 20 landen staan te popelen om elkaar te ontmoeten in Nederland. Zij nemen deel aan 10 sporten. De Games brengen ook familieleden en vrienden van de deelnemers samen. Hun rol bij het herstel na letsel of ziekte van deze gemeenschap is van groot belang.

Gratis toegankelijk voor een groot deel

Het evenement is overigens voor een groot deel gratis toegankelijk. De Fanzone is zonder toegangstickets te betreden. Alle bezoekers moeten zich wel kunnen legitimeren en moeten rekening houden met een veiligheidscontrole. In het park kun je dagelijks luisteren naar optredens van militaire orkesten, bolderen en abseilen op een klimmuur, boogschieten, BMX’en op een pumptrack, meezingen met Nederlandse rockartiesten of meedoen aan sporten voor mensen met een beperking. Wie een van de sportwedstrijden wil bijwonen, kan daar tickets voor aanschaffen via invictusgames2020.com. Er zijn voor de diverse onderdelen op de zeven wedstrijddagen, inclusief de openings- en sluitingsceremonie, in totaal al 60.000 stoelen gereserveerd.

• png

Archiefbeeld Invictus Games Sydney (foto Sydney Invictus Games)

Invictus Games Park

De afgelopen weken is het Zuiderpark, dat een drietal speelweides met een totaaloppervlakte van 14 hectare kent, omgetoverd tot het Invictus Games Park. Deze dagen worden de laatste puntjes op de i gezet. Momenteel wordt gewerkt aan de ultieme aankleding van het evenement. Er is onder meer een stadion, met vijfduizend zitplaatsen, verrezen voor de openings- en sluitingsceremonie.

In een aantal bestaande accommodaties, zoals het Hofbad, de Sportcampus en de atletiekbaan van AV Sparta, plus een aantal tijdelijke venues zullen de 500 deelnemers aan de Invictus Games deelnemen in tien verschillende sporten, waaronder rolstoelbasketbal, zitvolleybal, rolstoeltennis, wielrennen, indoorroeien en rolstoelrugby. Alle speellocaties liggen dicht bij elkaar, het zijn daarom ook compacte en duurzame Invictus Games.

Er is in de nabijheid van de sportaccommodaties een Fanzone ingericht, en er zijn diverse lounges gebouwd voor onder meer de deelnemers, hun Family & Friends, sponsoren en bezoekers. Op het vrij toegankelijke terrein geven diverse sportbonden je de kans kennis te maken met hun sport, Defensie neemt materieel mee en geeft via Virtual Reality een blik in de toekomst, terwijl in het Entertainment Paviljoen diverse optredens plaatsvinden.

Kaartverkoop

Het park is als gezegd voor iedereen gratis toegankelijk. Wie wedstrijden bij wil wonen kan daarvoor per evenement kaartjes kopen. Er zijn tot op heden, voor de verschillende sportonderdelen én de openingsceremonie en sluitingsceremonie, zo’n 60.000 tickets verdeeld. Vorige week kwamen de laatste tickets voor de openings- en sluitingsceremonie in de verkoop.

Opening- en sluitingsceremonie live op BBC en NOS

De openingsceremonie, met onder meer een vlaggenparade, de entree van de deelnemers, toespraken en bijdragen van DI-RECT en de Kaiser Chiefs, is ook live te zien op de Britse (BBC) en Nederlandse (NOS) televisie.

De 1,5 uur durende show zit vol muzikale verrassingen en dans. Vanzelfsprekend én kenmerkend voor de Invictus Games staan tijdens de ceremonie de deelnemers, en hun familie en vrienden, centraal. Kaartjes zijn via de website invictusgames2020.com te verkrijgen. Ook zijn nog kaartjes voor de wedstrijdonderdelen beschikbaar op de website.

Aanwezigheid Koning Willem-Alexander en Prinses Margriet

Prinses Margriet is erevoorzitter van het Comité van Aanbeveling van de Invictus Games Den Haag 2020 en zal bij de openingsceremonie van de Invictus Games aanwezig zijn. Koning Willem-Alexander woont de sluitingsceremonie bij.

Media

De Invictus Games kunnen zich in grote belangstelling van de media verheugen. Zo’n driehonderd journalisten, verslaggevers, cameramensen en presentatoren uit de hele wereld zijn geaccrediteerd voor het evenement. De NOS stuurt een grote crew die onder meer een dagelijks programma vol “impressies van de sport van de dag, maar ook van ontmoetingen van veteranen onderling” zal maken. Op NP02 wordt iedere avond aandacht aan het evenement besteed. Bovendien worden dus de openings- en sluitingsceremonie live uitgezonden.

Vrijwilligers

Afgelopen week is een groep van liefst 700 vrijwilligers ingewerkt en in het opvallend geel gestoken. De grote groep kwam bijeen in het Zuiderpark. In de dagen voor de Invictus Games sluiten nog eens 300 vrijwilligers uit het buitenland aan. De volunteers hadden ook bij voorgaande edities van de Invictus Games een belangrijke rol. Niet alleen bezoekers, maar ook deelnemers en hun Family & Friends, kunnen terugvallen op de helpers.

• png

Den Haag aangekleed (foto organisatie)

Boog over A12

Wie de afgelopen dagen over de A12 richting Den Haag reed, kon het al niet meer ontgaan dat de Invictus Games van 16 tot en met 22 april in en rond het Haagse Zuiderpark worden gehouden. Boven de invalsweg van de stad is de Haagse Poort, met medewerking van huurder Nationale Nederlanden en de eigenaar van het pand, beplakt met een levensgrote sticker die de Invictus Games aankondigt. Image Building ging de uitdaging aan om, ondanks de winterse én natte omstandigheden, de boog van ruim 1300 m2 te beplakken. Daarnaast is in de stad op opvallende plekken een groot aantal vlaggen opgehangen. Liefst 50 bussen en 3 trams zijn ook bestickerd. Al rijdend worden zo bewoners van Den Haag uitgenodigd om naar het Zuiderpark te komen.

Tattoo-talks

Op een zestal plaatsen in de stad is een aantal opvallende billboards, met levensgrote portretten van deelnemers aan de Invictus Games, geplaatst. Deze competitors hebben één ding gemeen: ze hebben een tatoeage die het verhaal vertelt van wat zij in het verleden hebben meegemaakt, of die een belangrijke steun bleek op weg naar herstel. Via een QR-code worden passanten uitgenodigd naar de indringende verhalen te luisteren. Zie video's https://invictusgames2020.com/tattoo-talk/

//einde

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Historie

De Invictus Games hebben tot nu toe plaatsgevonden in Londen (2014), Orlando (2016), Toronto (2017) en Sydney (2018). De Invictus Games Düsseldorf 2023 vinden plaats in Duitsland van 9 tot 16 september 2023. De Invictus Games Foundation maakt binnenkort nieuwe speelsteden bekend. Meer informatie op www.invictusgamesfoundation.org

Over de Invictus Games Foundation

De Invictus Games Foundation is de liefdadigheidsinstelling achter de Invictus Games. De Foundation is opgericht in 2014 na de Invictus Games London 2014 en houdt toezicht op de Invictus Games en ondersteunt de internationale gemeenschap met mogelijkheden om sport, esports en avontuurlijke uitdagingen te gebruiken voor herstel, ook na de Games. De hertog van Sussex is beschermheer van de Invictus Games Foundation. Hij is aanwezig bij het evenement in Den Haag.

ONLINE NEWSROOM: https://invictusgames2020.pr.co/nl/

See below sports schedule and download link.