Invictus Games ook voor Hagenaren met beperking

De Invictus Games, is een internationaal sportevenement voor fysiek en of mentaal gewonde militairen. De uitgestelde vijfde editie van de Invictus Games Den Haag 2020 wordt van 16 tot 22 april 2022 gehouden in Zuiderpark Den Haag. Op verzoek van het Haagse Beweegloket schenkt de Invictus Games organisatie een paralympische tandem op 2 juni aan Wethouder Sport Hilbert Bredemeijer die op zijn beurt de fiets overdraagt aan HSK Trias.

IMG_3497.jpg
  • jpg

v.l.n.r: Wethouder Sport  Hilbert Bredemeijer, leden van HSK vereniging.

Fotograaf: Valerie Kuyper

Tandem van paralympisch niveau

In samenwerking met het Fonds Gehandicapten Sport is een prachtige tandemracefiets gevonden. Deze gedoneerde racefiets is vervolgens grondig opgeknapt en weer op paralympisch niveau. De fiets wordt geschonken aan HSK Trias de wielervereniging die deze kostbare fiets gaat inzetten voor een fanatieke Hagenaren met beperkt zicht. Trias ondersteunt, organiseert en regelt deze service.

Waarom?

Het Beweegloket heeft de Invictus Games Den Haag benaderd voor een bijzonder verzoek van een slechtziende inwoner van de gemeente Den Haag die graag wilde gaan racefietsen. De Invictus Games wil graag iets terugdoen en achterlaten voor Den Haag en zijn inwoners, de stad waar dit unieke evenement zo welkom is.

Wethouder Sport Den Haag,  Hilbert Bredemeijer: "Voor iedereen is het belangrijk om te kunnen sporten, dus ook voor iemand met een beperking. Sport is goed voor onze gezondheid, maar het zorgt ook voor sociale contacten en ontmoetingen. Bovendien is sport ook gewoon leuk! Daarom vind ik dat iedereen, of je nu een beperking hebt of niet, de mogelijkheid moet hebben om op zijn of haar niveau de sport te doen die hij of zij wil doen op de plek waar hij of zij wil. Daar werken we hard aan in Den Haag. Erg belangrijk, want door de coronapandemie zijn we minder gaan bewegen. We willen iedereen in Den Haag weer zo snel mogelijk aan het sporten krijgen, nu maar zeker ook ná corona. Deze fiets is daar een prachtig voorbeeld van."

Conny Wenting, CEO van de Invictus Games Den Haag 2020, zei: “De Invictus Games The Hague 2020 organisatie werkt nauw samen met Den Haag om zich in te zetten om sport voor iedereen met een handicap vanzelfsprekend te maken. Naast het Cruyff Court Escamp dat we samen gerealiseerd hebben willen we de Hagenaren ondersteunen om groot en klein, met of zonder handicap te kunnen laten sporten en bewegen in hun eigen woonomgeving. Dat willen we graag nalaten als onderdeel van het evenement dat volgend jaar van 16-22 April plaats zal vinden in het Zuiderpark in Den Haag. Deze fiets, beschikbaar gesteld door van Fonds Gehandicapten Sport, draagt daar ook weer een steentje aan bij.”

Jan Blok, voorzitter van HSK Trias: “We zijn een sportieve en sociale vereniging waar iedereen welkom is. Van toerder tot wedstrijdrijder en van jong tot oud. Er werd dan ook meteen positief gereageerd op de vraag wie er als piloot voorop de fiets zou willen fietsen. Deze mensen hebben aangegeven graag te willen racefietsen. Wij werken er graag aan mee om het wielrennen ook voor mensen met een visuele beperking toegankelijk te maken. Het is toch fantastisch dat we dit voor ze mogelijk kunnen maken? Ik vind het overigens heel knap van ze dat ze dat durven, achterop zitten zonder dat je kan goed kan zien.”

Over The Invictus Games

Het evenement is een initiatief van HRH Duke of Sussex en gebruikt de kracht van sport om herstel te stimuleren, revalidatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor hen die hun land dienen of gediend hebben.

Over Het Beweegloket

Het Beweegloket Den Haag is het loket waar mensen met een beperking geholpen worden bij het vinden van een sport of beweegactiviteit.

2020-03-09-Sponsorbalk-Nieuwsbrief.jpg
  • jpg