DE INVICTUS GAMES DEN HAAG OPNIEUW UITGESTELD

Den Haag/Londen – De Invictus Games Den Haag 2020, gepresenteerd door Jaguar Land Rover, zijn opnieuw uitgesteld. Het evenement dat plaats zou vinden van 29 mei tot 5 juni 2021 wordt verplaatst naar het voorjaar van 2022. Dit is door de Invictus Games Foundation en het Nederlandse organisatiecomité  besloten, in goed overleg met de teams, partners en belanghebbenden. Belangrijkste reden is dat de doelstelling van de Games, het bespoedigen van het beoogde herstelproces van alle deelnemers, met de huidige Corona-maatregelen en de bijbehorende onzekerheid nu niet te realiseren is.

"ZONDER PUBLIEK ZOU VOOR MIJ NIET AANVOELEN ALS INVICTUS GAMES EN DOET GEEN RECHT AAN DIT UNIEKE EVENEMENT."

De precieze nieuwe datum wordt op een later moment bekend gemaakt. Opties om dit jaar de Games digitaal te organiseren of later in 2021, hebben niet de voorkeur van het Organisatiecomité en de Invictus Games Foundation. Centraal in de besluitvorming staat het feit dat de organisatoren zoveel mogelijk zekerheid willen bieden aan de deelnemers, wetende dat de beste resultaten op weg naar herstel van de mentaal of fysiek gewonde militairen worden geboekt als de Invictus-gemeenschap ​​in levenden lijve bij elkaar komt.

Wouter Bakker, aanvoerder van het Nederlandse Invictus Games-team: “Gezien de huidige Corona-situatie komt het nieuws niet als een verrassing. Een digitale variant of het organiseren van het evenement zonder publiek zou voor mij niet aanvoelen als Invictus Games en doet geen recht aan de geest van dit unieke evenement. Evenals mijn teamgenoten, denk ik dat het verplaatsen van het evenement naar het voorjaar van 2022 de beste beslissing is. Dit maakt een einde aan de onzekerheid waar alle deelnemers in zitten en kunnen we ons goed voorbereiden en focussen op volgend jaar.”

"WIJ ZIJN INVICTUS"

ACTIVITEITEN IN 2021

De Invictus Games Foundation en het Organisatiecomité in Den Haag werken nauw samen met de deelnemende teams om ervoor te zorgen dat een vorm van gezamenlijk herstel door sport dit jaar toch mogelijk is. Het plan is om in de periode van 29 mei tot 5 juni 2021 iets met de Invictus deelnemers te organiseren om de gemeenschap bij elkaar te houden en blijvende veerkracht te tonen. Details hierover maken we spoedig bekend. Dit maakt deel uit van meerdere activiteiten op weg naar de opnieuw ingeplande Invictus Games in het voorjaar van 2022.

GEZAMENLIJKE VERKLARING

Een gezamenlijke verklaring van de organisatoren luidt: “Wij zijn Invictus: van de mensen die de Spelen organiseren en koesteren, de deelnemers die niet aflatende  veerkracht en toewijding tonen in voorbereiding op de Spelen, tot de families en het netwerk van supporters die deze mannen en vrouwen op weg naar de Games steunen. Voor zo velen over de hele wereld, inclusief de Invictus-gemeenschap, heeft COVID-19 onze verwachtingen, hoop en plannen veranderd. Maar onze niet-aflatende missie is er een die bestaat uit veerkracht en gemeenschapszin – en deze missie zal krachtig en dus voelbaar blijven tussen nu en het voorjaar van 2022, het moment dat iedereen weer fysiek bij elkaar komt in Den Haag. Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheden om dit jaar toch op een veilige manier verbonden te blijven, met als doel de geest van Invictus het komende jaar in Nederland op een indrukwekkende manier tot leven te brengen. We verheugen ons om hierover binnenkort meer bekend te maken.”

Getekend door:

De hertog van Sussex, beschermheer van de Invictus Games Foundation

Mart de Kruif, voorzitter van de Invictus Games Den Haag 2020

Sir Keith Mills, voorzitter van de Invictus Games Foundation

Mart de Kruif, voorzitter van de Invictus Games Den Haag 2020 voegt daaraan toe: “Na de uitbraak van het virus waren wij genoodzaakt de Invictus Games van mei 2020 te verschuiven naar 2021. Alles was klaar om Nederland en de wereld dit jaar van 29 mei tot en met 5 juni een fenomenaal evenement te laten beleven. Dit kon alleen maar met de ongekende steun van de deelnemers, hun vrienden en families, de vrijwilligers, internationale partners zoals Jaguar Landrover en Fisher House, onze nationale partners, zoals Defensie, VWS, de gemeente Den Haag en het V-fonds, leveranciers en overige sponsoren. Partijen die nog steeds door dik en dun achter ons staan.”

Aan de Invictus Games, die in het voorjaar van 2022 in Den Haag worden gehouden, doen 500 deelnemers mee, uit 19 verschillende landen. Zij zullen actief zijn in tien verschillende sporten.