Het vfonds verbindt zich aan de Invictus Games The Hague 2020 met 2 miljoen euro

Het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg (vfonds) en Stichting Power of Freedom hebben donderdag 9 mei, tijdens het One Year to Go event in het Zuiderpark, de officiële handtekeningen gezet voor het partnership voor de Invictus Games The Hague 2020 presented by Jaguar Land Rover. Daarmee wordt het vfonds net als het Ministerie van Defensie een van de Founding Partners van het evenement.

343443 tekenmoment klein 53d311 original 1579787959

v.l.n.r. Marc van der Kuilen, Ramon Zondervan, Robert Croll, Rob Deelen, Edwin de Wolf en Mart de Kruif. Naamsvermelding fotograaf: Ed O'Mahoney

De Invictus Games is een internationaal sportevenement voor fysiek en mentaal gewonde militairen. De Games gebruikt de kracht van sport om herstel te stimuleren, revalidatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor hen die hun land dienen of gediend hebben. Deze doelstelling sluit haarfijn aan bij het vfonds, dat zich sinds de oprichting inzet voor erkenning en waardering van veteranen en geüniformeerden. Het vfonds ondersteunt met 2 miljoen subsidie. In het jaar dat Nederland 75 jaar bevrijding viert en stilstaat bij het feit dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend is, is deze boodschap misschien wel zichtbaarder dan ooit.

De voorzitter van de Stichting van de Invictus Games Den Haag 2020, Generaal b.d. Mart de Kruif: “De Invictus Games bieden een fantastische kans om een eerbetoon te bieden aan de gewonden en geblesseerde militairen die ons land hebben gediend. Deze rolmodellen laten ons zien dat de kracht van de menselijke geest onverslaanbaar is. Door de ondersteuning van het vfonds, en het nastreven van hetzelfde doel, kunnen wij onze krachten bundelen en zoveel mogelijk mensen bereiken”.

De voorzitter Raad van Bestuur vfonds Robert Croll: “Het vfonds vindt het een grote eer om te kunnen bijdragen als Founding Partner aan de Invictus Games The Hague 2020. Om vrijheid en democratie te bereiken zijn soms letterlijk gevechten nodig en daarbij vallen helaas ook gewonden. Militairen die zich met gevaar voor eigen leven inzetten voor onze vrijheid verdienen alle respect en support. Sport is een geweldige motivator voor veteranen die gewond geraakt zijn. Bij de Invictus Games laten zij zien dat ze onoverwinnelijk zijn.”

Bib van Lanschot, grondlegger van de BNMO en het vfonds, zei het al: “Je bent pas verslagen als je het zelf opgeeft. Naast de Invictus Games in 2020 voor veteranen steunt vfonds in 2021 ook de in Nederland te houden World Police and Fire Games. Omdat wij ervan overtuigd zijn dat vrede en veiligheid alleen maar gediend is bij samenwerking tussen alle diensten die belast zijn met onze veiligheid. In de wereld en in ons land.”

Meer over het vfonds

Jaarlijks maakt het vfonds (het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg) ruim tweehonderd bijzondere of vernieuwende initiatieven mogelijk binnen het thema Vrede en Vrijheid. Dit is mogelijk dankzij de bijdragen van de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de Nederlandse Loterij. Sinds onze oprichting zetten wij ons in voor erkenning en waardering van veteranen en geüniformeerden. Daarnaast blijven wij mensen stimuleren zich in te zetten voor vrede, democratie en internationale rechtsorde. Tot op de dag van vandaag ervaren we dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Daarom is het van belang dat mensen gestimuleerd worden zich hiervoor in te zetten. Investeren in vrede: belangrijk voor iedereen! www.vfonds.nl

Over de Invictus Games

De Invictus Games is een internationaal sportevenement voor fysiek en mentaal gewonde militairen. De Games gebruikt de kracht van sport om herstel te stimuleren, revalidatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor hen die hun land dienen of gediend hebben. De Invictus Games Den Haag wordt van 9-16 mei 2020 gehouden in Zuiderpark, Den Haag. 500 deelnemers mogen ieder 2 familie en vrienden meenemen en participeren in een of meerdere sporten. Er worden 10 sporten beoefend: atletiek, handboogschieten, wielrennen, indoor roeien, gewichtheffen, zitvolleybal, rolstoelbasketbal, zwemmen, Jaguar Land Rover Driving Challenge en rolstoelrugby. www.invictusgames2020.nl