Hertog van Sussex geeft startschot met nog een jaar te gaan tot Invictus Games Den Haag 2020

Op donderdag 9 mei was ZKH de Hertog van Sussex en beschermheer van de Invictus Games Foundation aanwezig in Den Haag voor de countdown tot de start van de ‘Invictus Games The Hague 2020’ presented by Jaguar Land Rover. De Invictus Games, een internationaal sportevenement voor fysiek en mentaal gewonde militairen en veteranen, starten over precies één jaar en worden gehouden in het Haagse Zuiderpark.

343428 invictus%20games%2010 71f292 large 1579781107

vlnr: ZKH Duke of Sussex, voorzitter Mart de Kruif en Burgemeester Pauline Krikke

Onthulling tulpencreatie

Onder begeleiding van de voorzitter van de stichting Invictus Games The Hague 2020, Luitenant Generaal b.d. Mart de Kruif en ere-voorzitter Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet van Nederland, onthulde ZKH Prins Harry in de Sportcampus in het Haagse Zuiderpark een bloemencreatie van gele tulpen in het Invictus logo.

De hertog van Sussex: "Ik weet dat Nederland wederom volledig achter de militaire mannen en vrouwen zullen gaan staan ​​die hun land zo dapper hebben vertegenwoordigd. En dat iedereen die hier, en over de hele wereld, straks naar kijkt, geen enkel moment van de Invictus Games The Hague 2020 wil missen. Maak de Invictus Games van jullie. Wij hebben Den Haag gekozen voor een reden. En dat is niet alleen omdat ik de kleur oranje mooi vind."

Sportdemonstraties

Gedurende de dag vergezelden Minister van Defensie, Ank Bijleveld- Schouten, Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Bruno Bruins, en Burgemeester van Den Haag, Pauline Krikke, de beschermheer van de Invictus Games bij een demonstratie rolstoelbasketbal en handboogschieten, uitgevoerd door potentiële Nederlandse deelnemers van de Invictus Games 2020. Daar sprak de Hertog van Sussex met de mogelijke deelnemers over hun voorbereidingen voor dit unieke evenement.

Joyce van de Waardenburg is potentieel deelnemer aan de Invictus Games 2020 en sprak met de Hertog: "Een ongelofelijk sympathieke man. Het is bijzonder knap hoe hij de Invictus Games op de kaart zet en op deze manier erkenning en herkenning creëert voor wat mensen zoals ik hebben meegemaakt en meemaken. Sport is zo’n belangrijke uitlaatklep. Zonder sport had ik hier niet zo gestaan."

343440 2019 ig2020 ed o mahoney 5 ccb626 original 1579787311

Potentiële deelnemers met hun beschermheer Prins Harry

Aankondiging partnership Jaguar Land Rover

Voorzitter Mart de Kruif was ook zeer verheugd Jaguar Land Rover te verwelkomen als Presenting Partner, die zich daarmee voor de vijfde keer verbindt aan de Invictus Games. Eerder op de dag was het gezelschap getuige van een demonstratie van een nieuw prototype-technologie van een elektrische ‘mobiliteitsdeur’, speciaal ontwikkeld voor mensen met een handicap om de auto te openen en te sluiten. Eenmaal aan boord kunnen inzittenden de deuren sluiten zonder naar buiten te reiken en ze dicht te trekken.

Tevens was een prototype van de New Land Rover Defender, geheel met Invictus 2020 camouflage, te zien. Dit is een voorproefje van het nieuwe model Defender dat later dit jaar wereldwijd wordt onthuld. De nieuwe Land Rover Defender wordt gebruikt voor de Driving Challenge van de Invictus Games van 2020.

Prof. Dr. Ralf Speth, Chief Executive Officer van Jaguar Land Rover, zei: "Iedereen bij Jaguar Land Rover is enorm gepassioneerd over de Invictus Games. We zijn verheugd om als Presenting Partner in 2020 door te gaan. Na de edities in het Verenigd Koninrijk, de VS, Canada en Australië, zijn we verheugd om dit inspirerende evenement weer terug te verwelkomen in Europa. Ik ben zo trots dat de deelnemers als een van de eerste mensen ter wereld in de nieuwe Defender zullen rijden in de Jaguar Land Rover Driving Challenge volgend jaar in Den Haag. "

Fietstocht

Na de demonstratie werd de Hertog van Sussex uitgenodigd voor een typisch Nederlandse fietstocht door het Zuiderpark. Van 9 tot en met 16 mei 2020 wordt dit park omgetoverd tot het Invictus Games park waar 500 deelnemers uit 19 landen volgend jaar gaan deelnemen aan tien adaptieve sportevenementen.

343441 2019 ig2020 ed o mahoney 8 2de106 original 1579787375

vlnr: Dennis van der Stroom, ZKH Prins Harry, Voorzitter Mart de Kruif

343442 tig zuiderpark d kopie large ba6e0f original 1579787430

Animatie Invictus Park Den Haag 9-16 May 2020

Invictus Games The Hague 2020

De Invictus Games is een internationaal sportevenement voor fysiek en metaal gewonde militairen en veteranen. De Invictus Games gebruiken de kracht van sport om het herstel te stimuleren, rehabilitatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor de mannen en vrouwen die hun land dienen of hebben gediend. Sinds de inaugurele Invictus Games in 2014 in Londen zijn de Invictus Games gehouden in Orlando (2016), Toronto (2017) en Sydney (2018).

Media Contact: Simon Keijzer, simon@tigsports.nl, +31 6 54 75 44 05

De Invictus Games Foundation

De Invictus Games Foundation is opgericht naar aanleiding van het succes van de Invictus Games 2014. Zij is eigenaar van het merk en de bepaler van toekomstige Host Cities. De Foundation bewaakt het hoge standaard van de Invictus Games. Zij is verantwoordelijk voor de sport en competitie, regels en indelingen en branding. De Foundation bepaalt tevens of en welke nieuwe sporten en landen toe kunnen treden tot de Invictus Games.

De Foundation zorgde er voor dat de Invictus Games van een eenmalige inspirerende Spelen een wereldwijde beweging werd, waarbij de 'Invictus Spirit' alle lagen van de samenleving positief beïnvloedt. Mensen over de hele wereld hebben zich laten inspireren door de deelnemers en hun verhalen over veerkracht en vastberadenheid.

HRH De hertog van Sussex is beschermheer van de Invictus Games Foundation.

Media Contact: Sam Newell sam.newell@invictusgames.org +44 (0)7365 521528

Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover sloot zich bij de Invictus Games-familie aan als Presenting Partner voor het inaugurele evenement in Londen in 2014 en zette zijn samenwerking voort in Orlando 2016, Toronto 2017 en Sydney 2018. Bij elke editie werd een Jaguar Land Rover Driving Challenge gehouden en werden de Jaguar Land Rover Awards uitgereikt bij de sluitingsceremonie.

Jaguar Land Rover heeft voortdurend bewezen zich in te zetten voor gewonde en zieke militairen en veteranen. Naast de steun van het bedrijf aan de Invictus Games heeft het ook via talloze rekruteringsinitiatieven sinds 2014 wereldwijd meer dan 700 ex-militaire mannen en vrouwen op de werkplek aangeworven.

Media contact:

Helena Flynn