Invictus Games 2020 naar Den Haag

ZKH de Hertog van Sussex en beschermheer van de Invictus Games Foundation, kondigde vanochtend aan dat de vijfde editie van de Invictus Games, in mei 2020, gehouden zal worden in Den Haag.

De Invictus Games

De Invictus Games is een internationaal sportevenement voor fysiek en mentaal gewonde militairen. De Games gebruikt de kracht van sport om herstel te stimuleren, revalidatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor hen die hun land dienen of gediend hebben.

343433 image 30f5e1 original 1579782135

Het Verhaal

De openingseditie van de Spelen werd in september 2014 gehouden in Londen. De beschermheer van de Games, en het organiserend comité hoopten dat deze spelen het begin zou zijn van ‘The Invictus story’ en dat ook andere steden in de wereld de uitdaging tot de organisatie aan zouden gaan.  Sindsdien werd het grootschalige sportevenement georganiseerd in Orlando (VS, 2016) en Toronto (Canada, 2017). De vierde- en aankomende editie van The Invictus Games worden gehouden in Sydney (Australië) van 20 -27 oktober 2018.

ZKH de Hertog van Sussex en beschermheer van de Invictus Games Foundation: “Ik ben blij aan te kondigen dat Den Haag de uitdaging aanneemt om de vijfde Invictus Games in 2020 te organiseren. De stad zal een motivatie zijn voor honderden militairen die de Invictus Games gebruiken als inspiratie voor hun herstel van fysieke en mentale verwondingen. Nederland heeft de Invictus Games vanaf het begin gesteund en ik weet dat iedereen de Spelen en de veteranen en militairen die hun land gediend hebben zullen ondersteunen. We hebben in Londen, Orlando en Toronto gezien hoe inspirerend het organiseren van de Games kan zijn. Ik weet zeker dat dit een ongelofelijke ervaring gaat zijn voor iedereen in Den Haag die de “Invictus Games spirit” zal omarmen.

De voorzitter van de Stichting van de Invictus Games Den Haag 2020, Generaal b.d. Mart de Kruif: “We zijn zeer vereerd dat de Invictus Games naar Den Haag komen. Het jaar 2020 is een belangrijke mijlpaal voor Nederland, 75 jaar na de bevrijding. De Invictus Games bieden een fantastische kans om het verleden en het heden te linken door een eerbetoon te bieden aan de gewonden en geblesseerde militairen die ons land hebben gediend tijdens hun carrière. Deze rolmodellen laten ons zien dat de kracht van de menselijke geest onverslaanbaar is.”

Conny Wenting, CEO Invictus Games 2020: “We zijn heel erg blij dat we de Invictus Games in 2020 mogen organiseren. Deze Games zullen meer dan 500 deelnemers uit negentien landen samenbrengen om te participeren in een “multisport” evenement. Later dit jaar zullen er meer details bekend gemaakt worden; de datum, sportaccommodaties, ondersteunende partners en hoe je dit evenement kunt bijwonen of ondersteunen als vrijwilliger. Laten wij ook onze “Invictus Spirit” tonen en deze dappere militairen verwelkomen en eren voor hun opofferingen en ze te motiveren en inspireren tijdens hun revalidatieproces.”

Edwin de Wolf, veteraan, voormalig team captain van het Nederlandse Invictus Games team en deelnemer aan de Sydney 2018 Games: “De Invictus Games is een event dat je leven verandert. Ik was in staat om enorm veel kracht te halen uit de pijn van het verleden die ik vandaag de dag soms nog voel. De weg naar de Games als onderdeel van mijn herstelproces was van onschatbare waarde voor mij en mijn familie. Ik ben trots dat de Invictus Games naar Den Haag komen in 2020 en ik hoop dat ik mijn enorme kracht in kan blijven zetten en kan laten zien wat de Games kunnen betekenen in het revalidatieproces van mentaal of fysiek gewonde militairen. Ik maak de rest van mijn leven, het beste van mijn leven, wij zijn INVICTUS!”

De Invictus Games 2020 kent verschillende “founding partners” zoals bijvoorbeeld het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg (vfonds). Samen ondersteunen we de erkenning voor- en waardering van veteranen en houden we de herinnering levend aan vredesmissies en onze militairen die daar grote offers brachten.